غلظت عطرها و تفاوت آن‌ها

غلظت عطر همیشه همراه با سوالاتی هست که هیچوقت جواب‌های یکسانی نداشته. حتما شما هم در صفحات اینترنت کلماتی مثل Eau de Cologne ،Eau de Toilette و Eau de Perfume رو زیاد دیدید که یک مقدار گیج کننده هستن. برای همین تصمیم گرفتیم در یک ویدئو به صورت جامع و کامل در مورد غلظت عطر و تفاوت‌های بین غلظت‌های عطر برای شما توضیحاتی رو ارائه بدیم تا علاوه بر آشنایی با اونها در هنگام خرید نیز اطلاعات خوبی را داشته باشید. در این ویدئو اکثر غلظت‌های عطر توسط علیرضا کیشانی توضیح داده میشه.

ویدئو بالا را می‌توانید در یوتیوب نیز مشاهده کنید.

غلظت عطر و انواع آن

برای آشنایی با انواع غلظت عطر و تفاوت اونها اول باید بدونیم عطر از چه موادی ساخته شده و ترکیبات عطر به چه صورت هست. ماده اولیه عطر روغن عطر یا Perfume oil است. به این روغن ترکیبات شیمیایی دیگری مانند آب و الکل هم اضافه می شه که یک عطر رو می‌سازه. هرچه قدر روغن عطر در یک عطر بیشتر به کار رفته باشه، غلظت اون عطر بیشتر و هرچه قدر روغن عطر کمتر به کار رفته باشه غلظت عطر کمتره. یک مثال ساده و شبیه به این مورد در بازار مواد غذایی شیر هست. هرچه قدر چربی شیر کمتر باشه به اون شیر کم چرب و هرچه قدر این چربی بیشتر باشه شیر پرچرب گفته می‌شه. بر همین اساس غلظت‌های مختلف عطر به وجود میاد که در ادامه هر کدوم رو جداگونه توضیح میدیم.

ادو کلن یا Eau de Cologne یا EDC

ادو کلن یکی از انواع غظت عطر هست که با تلفظ‌های مختلف اُدْکُلُن یا اُدُکُلُن یا اُدوکُلُن شناخته میشه و در زبان فرانسوی به اون Eau de Cologne گفته میشه. تاریخچه این واژه به آقایی به نام فارینا (Johann Maria Farina) بر می‌گرده. فارینا یک طراح عطر ایتالیایی بوده که در شهر کلن آلمان (Cologne) زندگی می‌کرده. او به یاد ایتالیا با استفاده از رایحه مرکبات، عطری با نامEau de Cologne یا آبی از کلن می‌سازه. با توجه به این که غلظت پرفیوم اویل یا روغن عطری که در این عطر استفاده می‌شده پایین بوده، از آن زمان به بعد عطرهایی که زیر ۵ درصد روغن عطر دارن رو Eau de Cologne میگن.
به دلیل این که که روغن عطر کمی در این عطر ها استفاده می‌شه، ماندگاری پایینی دارن. معمولاً عطرهای مردانه با غلظت Eau de Cologne ساخته میشن.
شاید این نکته جالب باشه که واژه ادکلن که ما در زبان فارسی استفاده می‌کنیم منشا تاریخی یکسانی با همین Eau de Cologne داره. البته واژه ادکلن توسط بخشی از مردم فارغ از این غلظت، برای تمام عطرها در زبان فارسی هم به کار میره که به اشتباه جا افتاده یا مثلا بعضی‌ها کلا به عطرهای مردونه، ادکلن میگن؛ در صورتی که عطرهای مردونه میتونه غلظت‌های متفاوت باشه.
معمولا روی شیشه عطر‌هایی که با غلظت Eau de Cologne به بازار عرضه میشن، این واژه نوشته می شود مانند عطر ALLURE Homme Sport Cologne و عطر قدیمی و محبوب Agua Brava که میتونید این موارد رو در عکس‌های زیر ببینید. این عطرها با توجه به اینکه درصد روغن عطر اونها پایینه، اساسا باید ماندگاری کمی داشته باشن؛ اما در این سالها برندی به اسم Atelier Cologne به بازار اومده که کیفیت خوب و ماندگاری بالایی داره.

ادو تویلت یا Eau de Toilette یا EDT

ادو تویلت یکی دیگه از انواع غلظت عطر هست که با تلفظ‌های مختلفی مثل اودو تویلت و ادو توالت هم به کار میره و در زبان فرانسوی با تلفظ او ده تویلت گفته میشه. در رابطه با تاریخچه این واژه تفاسیر مختلفی وجود داره که قدیمیترین اون‌ها مربوط میشه به زمان‌های قدیم که حمام نبوده و مردم قادر نبودند که هر روز استحمام کنن. در اون زمان پارچه‌هایی به نام Toile وجود داشته که عطر رو درون خود نگه می داشتن و مردم هر روز خودشون رو با اون‌ها تمیز می‌کردن و همزمان معطر هم می شدند.
عطرهایی با غلظت ادو تویلت بین ۵ تا ۱۵ درصد Perfume Oil یا روغن عطر دارن و در حال حاضر بیشتر عطرهای مردانه با این غلظت تولید می‌شن. در مورد ماندگاری این عطر‌ها می‌شه گفت که ممکنه عطری با غلظت Eau de Toilette حدود ۴ ساعت ماندگاری داشته باشه و عطر دیگری با همین غلظت ۸ ساعت و یا بیشتر ماندگاری داشته باشه. برای این که ماندگاری عطرهای با غلظت Eau de Toilette رو چک بکنید باید علاوه بر توجه به ترکیبات، عطر، اون‌ها رو از قبل تست کنید.

ادو پرفیوم یا Eau de Perfume یا EDP

ادو پرفیوم یکی دیگه از انواع غلظت عطر هست که اصطلاحا به اون پرفیوم (در زبان فرانسوی “پقفیوم” تلفظ میشه) و Eau de Parfum هم گفته میشه. این عطرها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن عطر دارن و معمولاً عطرهای زنانه با این غلظت تولید می شن. یک نکته بسیار مهم در این جا وجود داره که باید بهش اشاره کنیم. بعضی وقت‌ها عطرها اول با غلطت Eau de Toilette وارد بازار می شن و بعد چند سال با غلظت Eau de Perfume به بازار میان یا برعکس.
باید توجه توجه کرد که این عطرها الزاما در غلظت عطر با هم تفاوت ندارن و گاهی اوقات ممکنه رایحه‌های متفاوتی هم داشته باشن. به عنوان مثل عطر Dior Sauvage که اول در سال ۲۰۱۳ با غلظت Eau de Toilette، بعد در سال ۲۰۱۸ با غلظت Eau de Parfum و در سال ۲۰۱۹ نیز با غلظت Parfum به بازار اومد. این نسخه‌ها یا ورژن‌های مختلف دیور ساواج علاوه بر تفاوت در غلظت عطر، رایحه‌های تقریبا متفاوتی هم دارن. پس حتما این موضوع رو در خرید‌های خودتون در نظر داشته باشید.

پارفوم یا Parfum

پارفوم (در زبان فرانسوی پاقفوم تلفظ میشه) یکی دیگه از انواع غظت عطر هست. عطرهایی که با غلظت پارفوم تولید میشن مثل Dior Homme Parfum بین ۲۰ تا ۳۰ درصد غلظت روغن عطر داخل اونهاست. باید توجه کنید که اگه از رایحه زیاد عطر رنجیده خاطر میشید و یا علاقه مند هستید در طول روز از عطرهای دیگر هم استفاده کنید، نباید سراغ عطرهای با غلظت Parfum بروید؛ به خاطر اینکه این عطرها به دلیل غلظت بالای روغن عطر ماندگاری بالایی دارن.

نکات بسیار زیادی راجب غلظت عطر وجود داره که سعی می‌کنیم تا در مقالات و ویدئوهای بعدی اون رو برای شما عزیزان مطرح کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *