در ترکیب عطرها از رایحه نوقا استفاده می‌شود!

نوقا سوغات تبریز و یکی از شیرینی‌های محبوب در کشورمان است. اما نوقا متعلق به ایران نیست و و در خاورمیانه و جنوب اروپا نیز بسیار محبوب است. اما آیا می‌دانستید که از رایحه نوقا در صنعت عطرسازی و در ترکیب عطرها استفاده می‌شود؟
رایحه نوقا یا Nougat از دسته رایحه‌های خوراکی یا گوقماند (Gourmand) با تلفظ فرانسوی نوگا، دسته‌ای از شیرینی‌های جویدنی است که از شکر، عسل، مغزهای بوداده (معمولا بادام، گردو، پسته و فندق)، سفید تخم مرغ زده شده و بعضی اوقات تکه‌های میوه شیرین شده درست می‌شود و در آب‌نبات و شکلات هم استفاده می‌شود.

روایات بسیاری از ریشه نوقا وجود دارد. دستور پخت آن نخستین بار در کتابی به زبان عربی، در بغداد در سده دهم میلادی با نام ناطف آمده است. ریشه‌ی نوقا یا Nougat در زبان اکسیتان (که یکی از زبان‌های رومی تبار است) به عبارت Panis Nucatus می‌رسد، که به معنی نان آجیلی است. البته بر اساس یافته‌های دیگر واژه‌ی Nougat برگرفته از لغت کهن فرانسوی Nux gatum می‌باشد، که به معنای کیک آجیلی است. محبوبیت این شیرینی تا آنجاست که در سال ۲۰۱۶ گوگل نام اندروید هفت را Android Nougat برگزید. نوقا رایحه‌ای آجیلی و شیرین شبیه به بادام و فندق دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *